Selasa, 28 Disember 2010

Bagaimana untuk menjadi Jutawan

Hampir 2 minggu aku membaca buku bagaimana untuk menjadi seorang jutawan tulisan Adam Khoo seorang Jutawan dari Singapura.Apa yang dapat dikongsi dengan pembaca-pembaca blog ini adalah bukan susah sebenarnya untuk jadi jutawan tetapi memang susah untuk jadi jutawan.Faham tak maksud yang hendak aku sampai dalam ayat terakhir tadi.Kalau tak faham boleh tanya di lain masa,.percuma je.

Untuk menjadi seorang jutawan kita perlu mempunyai beberapa  tabiat yang perlu kita amalkan seperti yang telah diamalkan oleh jutawan-jutawan seluruh dunia.Tabiat-tabiat yang diamalkan oleh jutawan memang bercanggah betul dengan kehidupan aku hari ini, mungkin sebab itulah aku tak dapat jadi seorang jutawan.Di sini aku senaraikan beberapa tabiat yang perlu kita patuhi jika ingin menjadi seorang jutawan.


  1. Sentiasa lalukan yang lebih baik dari apa yang diharapkan
  2. Bersikap Proaktif
  3. Bertanggungjawab 100%
  4. Memperlambatkan Kepuasan
  5. Lakukan apa yang kita minati
  6. Memili Integriti
  7. Memberi 100% kesungguhan
  8. Keupayaan mengubah kegagalan menjadi kejayaan
  9. Hormati dan sayangi wang

Sudahkan anda semua telah memenuhi tabiat tersebut? kalau belum, kita masih belum terlambat.

Isnin, 6 Disember 2010

Pembedah Klef Anakku (Amrin)

Gambar Sebelum dan Selepas Pembedahan Mulut

Waktu penulisan ini dibuat,aku berada di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) kerana menemani anakku yang ke-4, Muhammad Habib Amrin yang telah selesai menjalani pembedahan pertama klef nya.Dalam bahasa lain anak aku ini adalah seorang yang sumbing.Sumbing ada banyak jenis dan anak aku ini tergolong dalam sumbing bibir dan lelangit atau dalam bahasa orang putih what we call that (Clef Lips and Palate).

Menurut Doktor dan apa yang aku baca dalam internet orang-orang klef ni memerlukan prosedur rawatan yang cukup banyak dan memerlukan masa sehingga umur18 tahun.Hari ni Amrin baru selesai prosedur pertama iaitu mencantumkan kembali bibir yang merekah(sumbing) pada umur 3 bulan.Pada umur setahun,prosedur kedua iaitu jahit pada lelangit,9 tahun gusi, 18 tahun rahang (jika perlu) dan barulah selesai pembedahan.Dalam pada itu rawatan susulan(terapi) juga perlu dilaksanakan mengikut jadual seperti percakapan dan pendengar.

Amrin telah dimasukkan ke wad petang kelmarin dan telah menjalani pembedahan jam 9 pagi tadi.Lebih kurang jam 12, jururawat telah memanggil aku dan isteri untuk masuk ke bilik pemulihan pembedahan untuk melihat keaadan Amrin yang ketika itu masih dalam khayalan akibat bius.Alhamdulillah, Amrin telah selamat dan dalam keadaan stabil.

Kalau tak ada kesan sampingan lain,doktor kata aku dah boleh bawa Amrin balik esok tetapi lepas pembedahan tadi Amrin demam sedikit.Aku harap,anakku ini sihat dan boleh dibawa pulang esok.....

Jumaat, 3 Disember 2010

Belajar Oh Belajar

Lebih kurang 2 minggu tak dapat update blog ni kerana sibuk menghadapi peperiksaan. Semester ni aku telah mengambil tiga kertas iaitu Matematik Kejuruteraan,Perinsip Perhubungan dan Elektrostatik dengan 9 jam kreadit semuanya.

Wah, semester ni amat mencabar bagi aku kerana subjek-subjek yang di ambil boleh diketegorikan sebagai 'KILLER'.Budak-budak perdana yang belajar kat UTM pun pening dengan subjek-subjek ni, apatah pulak aku yang belajar secara part time.Kena belajar,kena kerja,melayan kerenah anak-anak dan banyak lagi masalah.Kadang-kadang isteri pun tak faham sebab nampak macam aku tak ambil peduli tentang keluarga padahal hingga nak tidur pun memikirkan semua ni.Ini lah cabaran yang terpaksa aku dan mungkin orang lain yang belajar secara part time harus hadapi demi mengejar cita-cita untuk mengubah nasib aku dan keluarga pada tahap yang paling dihormati dan disanjungi.

Pada aku,contoh terbaik untuk anak-anak supaya belajar dengan rajin dan tekun adalah dengan aku dulu belajar ke tahap paling maksimun.Jadi tiada alasan lah bagi mereka untuk tidak belajar kerana ayah mereka sendiri  telah berusaha untuk belajar demi masa depan.

Sekarang ni pun kalau kita tengok, tahap pelajaran telah meningkat.Kalau dulu dengan SRP dan SPM pun dah dapat kerja tapi sekarang orang yang ada Diploma belambak sampai orang ada Ijazah pun susah nak dapat kerja.Kalau dulu orang yang ada ijazah 1-2 orang aje bagi satu kampung tapi sekarang setiap rumah sekurang-kurangnya 1 orang yang mempunyai Ijazah.Jadi tidak hairan lah kalau sekarang susah nak dapat kerja yang kita impikan.

Kesimpulannya bagi aku, kalau ada peluang dan ruang baik kita cari ilmu sebanyak mungkin supaya kita tidak lagi ketinggalan.






Ahad, 14 November 2010

Hantu dan Pelajar Baru Balik Dari Amerika

Kisah ini telah diceritakan oleh bapa saudara aku, seorang bapa yang nazak hendak mati tetapi dengan adanya peliharaan (Hantu) menyebabkan bapa kepada pelajar yang baru balik dari Amerika ini tak mati-mati jugak.

Pelajar ini mempunyai 3 orang adik-beradik dan beliau adalah anak yang bongsu.Perbincangan telah dilakukan oleh ketiga-tiga adik-beradik ini untuk memutuskan siapakah yang sanggup menerima saka daripada ayah mereka.Kedua-dua abang pelajar ini meminta supaya dia menerima saka itu kerana ayah telah banyak menghabiskan wang dan harta kerana menghantar dia ke luar negara.Bagi membalas jasa baik ayah selama ini,pelajar itu sanggup menerima saka dari ayahnya dan tidak lama selepas itu ayah mereka meninggal dengan aman.

Selang beberapa hari, semasa pelajar ini hendak mandi datang lah hantu kepadanya dan berkata

"kau dah sanggup menerima aku jadi aku hendak bersama kamu sekarang".

Pelajar ini kebinggungan kerana secara tiba-tiba hantu ini datang dan dia berkata

"Kau hendak bersama aku boleh tetapi kau mesti memenuhi satu syarat".

Hantu berkata

"Aku boleh buat apa saja asalkan aku boleh bersama kamu".

Pelajar ini memikirkan apakah syarat yang hendak diberikan kepada hantu itu kerana hantu itu datang secara tiba-tiba dan tercetus lah satu idea.Dia telah menyelak kain tuala yang dipakainya nya dan mencabut seurat bulu kemaluan dan berkata kepada hantu itu

"Kau luruskan dulu bulu ini dan barulah kau boleh datang balik, selagi bulu ini tak lurus,kau jangan datang sini".

Hantu bersetuju.Hantu ini telah buat dengan banyak cara untuk melurukan bulu ini termasuklah strika,letak bawah bantal,mengusap dengan air,rebonding dan banyak lagi.Setelah 3 bulan cubaan meluruskan bulu,akhirnya hantu itu berjaya dan terus pergi berjumpa pelajar itu.

"Aku telah berjaya meluruskan bulu engkau jadi aku bolehlah bersama kau",kata hantu.

Kata pelajar

"Bagus kau telah menyempurnakan syarat itu tetapi kau belum lagi  100% memenuhi syarat".

Pelajar itu terus menyelak kain pelikat yang dipakainya dan berkata

"Tegok ni,banyak lagi bulu yang harus kau luruskan".

Bila melihat bulu yang banyak itu, hantu dah tak sanggup lagi kerana seurat bulu kemaluan pelajar itu pun dah 3 bulan untuk diluruskan inikan pula beribu-beribu bulu.Bayangkan berapa lama hantu itu hendak meluruskannya.

Hantu berkata"Daripada meluruskan bulu yang mengambil masa 3 bulan dan boleh mati akibat kelaparan,lebih baik aku mencari tuan yang lain".Lalu hantu itu pergi buat selamanya.

Abang-abang pelajar itu hairan macam tak ada apa-apa yang belaku pada adik mereka walaupun sanggup menerima saka dari ayah lalu mereka bertanya

"Bagaimana kau menguruskan hantu itu?,jawab pelajar"Aku belajar tinggi-tinggi sampai ke Amerika,takkan hantu sekor tak boleh nak settle".

Rabu, 3 November 2010

POS Malaysia




Dua hari lepas aku ada pergi ke Pejabat Pos di Tanah Merah untuk menghantar bungkusan.Aku pergi lebih kurang pukul 10.30 pagi.Pada hari tu kebetulan ramai pulak orang.Aku mengambil no lebih kurang ada 23 orang lagi baru sampai giliran aku.

Pada hari tu terdapat juga rungutan dari orang ramai kerana menunggu hampir 1 jam 30 minit dan begitulah juga aku yang terpaksa menunggu hampir sejam lebih.Terdengar juga dari mulut orang-orang di situ yang mengatakan kerja-kerja mereka yang lain terbantut disebabkan terlalu lama urusan mereka di Pejabat Pos.

Paling mengecewakan aku dan orang ramai ialah kauter ada empat,tapi hanya satu kaunter yang buka.macam dalam gambar yang aku ambil.Kalau dah satu kaunter buka untuk urusan cukai jalan,lesen,bil air,bil elektrik,bil telefon,ASB,ASN,penghantaran bungkusan,wang pos,kiriman wang dan banyak lagi, adakah kerja tu boleh dibuat dengan seorang pekerja saja.Mungkin ramai yang berkata kerja tu boleh dibuat tetapi bagaimana pula dengan pelanggan.Kemudahan tempat duduk juga terhad sehinggakan terpaksa berdiri.

Bagi aku, pembayaran bil-bil tidak ada masalah kerana boleh pakai Maybank2u atau CIMBcliks tapi bagi orang  yang tak tahu menggunakan komputer bagaimana? dan bagi orang yang tidak mempunyai kemudahan kenderaan mestilah akan menuju ke Pejabat Pos kerana Pejabat Pos boleh membuat pelbagai urusan dan tidak perlulah pergi ke Pejabat TNB untuk bayar elektrik,tak perlu ke TM untuk bayar bil telefon dan tak perlu ke JPJ untuk perbaharuan cukai jalan dan lesen.Jadi untuk memenuhi semua itu sepatutnya POS perlu memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggannya.

Isnin, 1 November 2010

Abah Ke Stadium Buat Kali Terakhir




(Tiket Terakhir Arwah Abah)


Setelah kejayaan pasukan Kelantan membawa balik Piala Malaysia ke bumi Kelantan, teringat aku semasa arwah abah ada dulu.Aku bersama arwah abah dan adik-adik selalu ke stadium Sultan Muhammad IV di Kota Bharu.Arwah abah aku dulu terlalu minat dan cinta dengan bola sepak Kelantan.Tak kira hujan atau panas, menang atau kalah, kami akan ke stadium.

Aku masih ingat, pada tahun 2000 ketika kelantan melawan kedah, itulah kali terakhir arwah abah melihat perlawanan bola sepak.Setelah perlawanan tamat dengan keputusan seri 1-1,aku ke tempat parking kereta dan menunggu arwah abah.Masa tu kereta parking  di depan pintu keluar,biasalah di stadium Kota Bharu parking tak tentu menyebabkan ramai ternanti-nanti untuk keluar.Aku gelisah kenapa arwah abah tak muncul-muncul.Selepas beberapa minit,arwah abah datang dan mengatakan dia pergi sembahyang Isyak.

Semasa dalam perjalanan,arwah abah ada bertanyakan aku,macam mana dengan pasukan Kelantan sekarang ni.Berapa mata dah Kelantan dapat?, lepas ni jumpa pasukan mana plak?, ada harapan tak pasukan Kelantan untuk pergi jauh.Daripada semua soalan tu,aku jawab dengan besungguh-sungguh dengan harapan pasukan Kelantan akan mencapai kejayaan.Abah juga ada memberitahu aku dan adik-adik, kalau Kelantan ke Akhir Piala Malaysia kita akan ke Kuala Lumpur katanya.

Bila sampai depan rumah nenek untuk menghantar bapa saudara yang kebetulan pergi ke stadium sama-sama, arwah abah mengadu sakit dada.ketika tu masih lagi dalam kereta.Aku menggosok dada arwah abah dan mengajak dia naik dulu ke rumah nenek.Setelah naik rumah nenek, aku melihat abah macam dah tak terdaya dan matanya nak macam melihat ke langgit.Disaat-saat genting itu, arwah abah sempat menyuruh aku menyimpan barang-barang berharga yang ada padanya seperti jam,cincin,IC,duit dan sebagainya.

Setelah aku melihat abah yang nampak tenat,aku terus membawa nya ke Hospital Tanah Merah.Dalam perjalan ke Hospital abah sempat memegang tangan aku dan berkata supaya membawa kereta dengan perlahan-lahan.

Setiba di Hospital,para kakitangan hospital terus membawa ke bilik kecemasan.Setelah pemeriksaan,doktor membuka ke semua alat bantuan penafasan dan mengatakan pada aku, jantung abah dah perlahan dan bolehlah ajar mengucap.

Semasa saat-saat terakhir, arwah abah berkata yang dia akan mati.Sambil menangis, aku mengajar abah mengucap dan aku bersyukur kerana sebelum menghembus nafas terakhir abah sempat mengucap dua kalimah syahadah.Tak lama kemudian,abah meninggalkan aku sekeluarga buat selama-lamanya.


Itulah saat-saat terakhir aku bersama abah,hari yang tak disangka-sangka, dalam keadaan penuh gembira balik dari stadium, abah pergi selamanya.....aku masih menyimpan tiket terakhir aku bersama arwah abah.Disini, buat kali pertamanya aku pamerkan tiket terakhir aku bersama abah.....

Sabtu, 30 Oktober 2010

Kelantan Bercuti

Negeri Kelantan akan bercuti pada 31/10/2010 (Ahad) sempena kejayaan pasukan Kelantan memenagi Piala Malaysia buat kali pertama semenjak tahun 1921.

Di sini,aku sebagai penyokong setia pasukan The Red Worrior mengucapkan tahniah kepada pasukan kerana telah menyempurnakan tanggungjawab yang diberikan kepada mereka untuk membawa pulang Piala Malaysia ke tanah Cik Siti Wan Kembang buat julung kalinya.

Kelantan juga akan bercuti pada 4/11/2010 (Khamis) untuk memberi kelancaran dan kesenangan kepada pengundi-pengundi Dun Galas untuk membuang undi pada hari tersebut.

Ini bermakna, minggu ini Kelantan akan bercuti selama 2 hari seperti yang telah diumumkan oleh kerajaan negeri.

Selasa, 26 Oktober 2010

Ramalan Terakhir Sotong Paul Sebelum Mati


Agensi berita Jerman, melaporkan sotong yang meraih tumpuan dunia berikutan kejayaannya meramal keputusan  Piala Dunia disahkan mati

Paul sebelum ini berjaya meramalkan dengan tepat berapa siri perlawanan Piala Dunia kebanyakkannya membabitkan pasukan Jerman dan meramalkan Sepanyol akan memenangi perlawanan akhir ketika menentang Belanda.

Paul kali terakhir telah membuat ramalannya untuk perlawanan akhir Piala Malaysia di antara Kelantan dan Negeri Sebilan.Sotong Paul juga telah meramalkan,Pas akan menang pada Pilihanraya Dun Galas nanti.Setelah meramalkan kedua-kedua perkara penting itu,paul didapati sesak nafas lalu meninggal dunia...

Isnin, 25 Oktober 2010

Aku tertipu atau TM yang betul

(Pakege terbaru Streamyx)

Hari ini aku ke Tm point Tanah Merah untuk membayar bil telefon.Sambil-sambil tu aku bertanya pasal pakage streamyx.

Dalam pertegahan bulan Ogos hari tu,TM ada menelefon aku untuk menawarkan pakage BlockBuster.Dalam perbualan kami ia ada menerangkan pakage-pakage yang ditawarkan.Sebelum ini aku hanya memakai streamyx RM 60.00 sebulan.

Setelah diberi penerangan aku bersetuju untuk menaiktaraf ke RM 90.00 sebulan (512kbps),Masa perbualan kami,jika aku menaiktaraf ke RM 90.00 sebulan,aku akan diberi percuma WIFI Modem, Dect Phone,Tm Fixed Line dan 15sen/minit untuk kesemua mobile phone.Kesemua itu aku akan dapat cuma Dect Phone boleh diambil selepas 16 sept kerana stok tak ada.

Jadi hari ni, selepas 16 Sept aku ke TM Point untuk menuntut apa yang telah dijanjikan.Aku amat kecewa sekali bila TM Point Tanah Merah mengatakan Dect Phone ini akan diberi untuk pelanggan RM 110.00 sebulan ke atas.TM bagitahu,jika aku daftar pada Ogos mereka boleh bagi Dect Phone itu.

Yang menjadi aku tak puas hati,perbulan kami dan aku bersetuju pada bulan Ogos tetapi kenapa didaftarkan pada bulan September.Adakah mereka sengaja berbuat demikian atau orang TM yang menelefon aku tu tak perihatin dengan pakage terkini.

Kepada TM, kita sebagai badan berkanun(GLC) jangan cuba untuk mengaut keuntungan dengan memperdayakan pelanggan.Sepatutnya TM perlu memberi perkhidmatan terbaik kerana mereka mempunyai banyak saingan seperti Celcom,Maxis,Digi dan sebagainya.Jangan sampai pelanggang terpengaruh dengan iklan P1 wiremax.Potong jangan tak potong.......Potong jangan tak potong.......kelak anda juga yang rugi.

Ahad, 24 Oktober 2010

Pilihanraya Dun Galas


Setakat hari ini,parti bertanding di Dun Galas,Gua Musang  iaitu Pas dan Barisan Nasional telah pun mengumumkan calon masing-masing.

Pas telah meletakkan calon Dr Zulkefli Mohamed 44 sebagai calon mereka.Beliau sebelum ini pernah bertanding merebut kerusi parlimen Gua Musang pada PRU 2004 dan PRU 2008 namun tewas kepada Tengku Razaleigh Hamzah.Barisan Nasional pula telah mengisytiharkan Abdul Aziz Yussoff 49 sebagai calon.Beliau adalah Setiausaha Umno Bahagian Gua Musang dan bekas Pengurus Operasi Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan(KESEDAR).

Bagi kedua-dua parti, ini pilahanraya ini amat penting kerana Pas mahu mengekalkan kerusi yang dimiliki sebelum ini dan Barisan Nasional mahu menunjukkan BN masih diterima rakyat.

Apa pun,kedua-dua parti ini mempunyai peluang 50-50.Kelantan telah mengumumkan 4 Nov 2010 adalah hari cuti peristiwa sempena pilihanraya kecil Dun Galas.

Kelantan Vs Negeri Sembilan




 Pada 30hb Okt 2010 nanti, kita bakal akan mengetahui  pasukan manakah yang paling layak memegang Piala Malaysia, Piala yang diimpikan oleh setiap pasukan bola sepak di tanah air.Di atas kertas, kedua-dua pasukan memiliki peluang sama rata jika dibandingkan dengan rekod yang lepas-lepas.

Pada pendapat saya, pasukan Negeri Sembilan akan lebih tertekan pada perlawanan itu nanti  kerana pasukan Negeri Sembilan memegang status juara bertahan dan mahu menjadi juara berganda.

Bagi pasukan Kelantan, ketiadaan ketua jurulatih B Sathianathan selepas kena pergantungan selama 6 bulan oleh FAM tidak melemahkan pasukan.Kita boleh lihat semasa perlawana Kelantan lawan Kedah,tanpa kehadiran Sathia, Kelantan masih mampu menewaskan pasukan Kedah.Pada perlawanan Kelantan melawan Kedah,apa yang saya puji adalah penyokong kedua-dua pasukan yang sangat berdisiplin.Tak ada pun kita dengar rusuhan atau pergaduhan berlaku.Kenapa ketika perlawanan Selangor dan Kelantan di Shah Alam keadaan menjadi begitu huru hara.Tanya FAM kenapa????????sebab FAM yang suka buat keputusan dalam hal ini.

Di dalam media, sengaja memburukan penyokong Kelantan.Media hanya menunjukkan penyokong Selangor yang kena serang.Penyokong Kelantan tak kena ke?.FAM pun satu hal,bila perkara membabitkan penyokong dan pasukan Kelantan mesti nak hukum.Kalau penyokong dan pasukan lain buat hal tak ada pun kena tindakan.FAM sepatutnya membangunkan bola sepak,bukannya menjatuhkan bola sepak.

Setelah Kelantan tewas perlawanan akhir Piala Malaysia 3-1 kepada Negeri Sembilan  tahun lepas, ramai yang mengatakan perlawanan itu telah diperjudikan untuk memberi kemenangan kepada pasukan Negeri Sembilan kerana hendak memberi hadiah sempena pertabalan Raja Negeri Sembilan.Adakah tahun ini milik Kelantan pula, kerana pertabalan Sultan Kelantan akan berlangsung tidak lama lagi.

Saya rasa,semua yang diperkatakan oleh orang ramai adalah tidak benar dan pada pendapat saya ini hanyalah secara kebetulan saja.Apa-apa pun, semangat kesukanan haruslah dijaga oleh semua pihak.

GOMO KELATE GOMO
GOL GOL GOL
OLE OLE OLE OLE........
perkataan keramat bagi kelab penyokong kelantan



Khamis, 21 Oktober 2010

Tengku Muhammad Faiz,Tengku Makhota Kelantan yang baru



Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V, berkenan mengurniakan gelaran dan melantik adinda baginda, Tengku Muhammad Faiz Petra Ibni Sultan Ismail Petra, 36, sebagai Tengku Mahkota Kelantan yang baru

Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan yang juga Setiausaha Majlis Perajaan Negeri (MPN), Datuk Mohd Aiseri Alias, berkata pengurniaan gelaran Tengku Mahkota kepada Tengku Muhammad Faiz Petra itu berlangsung di Dewan Besar Istana Negeri, di sini.


Tengku Muhammad Faiz Petra diputerakan pada 20 Januari 1974 di Kota Bharu ialah anakanda kedua Sultan Ismail Petra dan Raja Perempuan Tengku Anis Tengku Abdul Hamid. 

Kekanda Muhammad Faiz Petra ialah Sultan Muhammad V  yang kini Sultan Kelantan Ke-29 dan dua adindanya Tengku Muhammad Fakhry Petra dan Tengku Amalin A'Ishah Putri. 

Mengulas lanjut, Mohd Aiseri berkata, sebelum keputusan dibuat , 15 ahli MPN bersidang pada jam 9 pagi di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri bagi memenuhi kehendak Perkara 14 dan Perkara 27 Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Kedua).

Rabu, 20 Oktober 2010

Harapan Mengunung Penyokong Kelantan

Harapan ribuan penyokong bola sepak kelantan berada dibahu para pemain kelantan.Tugas yang berat ini perlu dipikul oleh semua pemain dan pihak pengurusan kelantan bagi memastikan kelantan layak beraksi di pentas final buat kali kedua berturut-turut,selepas Kelantan dan Kedah seri tanpa jaringan  pada separuh akhir pertama di Alor Star malam tadi.

Pemain-pemain Kelantan juga ditagih memberi aksi cemerlang ketika separuh akhir kedua di Kota Bharu sabtu ini selepas berjaya membenam pasukan Selangor diperingkat suku akhir baru-baru ini.Dengan kehadiran penyerang berbisa Kelantan Nor Shahrul Idlan Talaha pada separuh akhir kedua nanti dapat merubah keputusan yang lebih baik untuk pasukan kelantan selepas digantung 2 pelawanan akibat kad merah ketika bertemu Selangor di Shah Alam.

Khamis, 14 Oktober 2010

Empat Individu Dilucutkan Gelaran





 Sultan Kelantan,Sultan Muhammad V, telah menarik balik anugerah dan darjah kebesaran daripada empat individu iaitu Ahli Parlimen Pasir Mas,Ibrahim Ali (gambar kanan); bekas Setiausaha Kerajaan Negeri, Wan Hashim Wan Daud (gambar kiri) dan dua kerabat istana iaitu Tengku Mohamed Shafie Tengku Ibrahim serta Tengku Abu Bakar Tengku Mansor.Setiausaha Kerajaan Negeri,Datuk Mohd Aiseri Alias berkata, penarikan balik itu bermula 13 Oktober 2010.

Sabtu, 2 Oktober 2010

Lucut Gelaran 'Temenggong'

Sultan Kelantan,Sultan Muhammad v, menarik balik penganugerahan gelaran Temenggong dan Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (DK) (Al-Yunusi) yang ditauliahkan kepada adindanya, Tengku Muhammad Fakhry Petra baru-baru ini.

Sultan Muhammad V turut menarik balik tauliah perlantikan Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Makhota Kelantan Yang Amat Mulia (S.P.M.K) (Al-Muhammadi) yang dianugerahkan sebelum ini kepada Tengku Muhammad Fakhry.

Penarikan dan pelucutan penganugerahan geleran Temenggong ini dimaklumkan kepada Tengku Muhammad Fakhry melalui surat yang dialamatkan di istana Makhota, Kubang Kerian.

Isnin, 27 September 2010

Kebersihan Dituntut Agama

 Baru-baru ini saya bersama keluarga berserta rombongan telah mengadakan lawatan ke Sarawak anjuran Kelab Kilat TNB Tanah Merah.Tujuan utama lawatan ini adalah untuk memupuk hubungan saliturahim antara rakan sekerja .Rombongan telah bertolak dari Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu pada jam 9am dan tiba di LCCT Kuala Lumpur jam 10am.Pada jam 2.30pm,rombongan telah bertolak ke Kuching dan telah tiba 1 jam 45 minit selepas itu.Semasa tiba di Kuching cuaca agak teruk apabila hujan lebat dan ribut melanda.

Rombongan telah mengadakan beberapa lawatan seperti di Pekan Sarikin,Rumah Budaya Sarawak,Pasu Sarawak,Kek Lapis Sarawak dan banyak lagi.

Apa yang tertarik bagi saya semasa mengadakan lawatan itu adalah kebersihan bandar Kuching.Mengikut tourist guide, bandar ini dibersihkan 2 kali sehari.Kebanyakkan yang saya perhatikan di semenanjung, kawasan bandar hanya di bersihkan sekali sehari.Kalau tidak pagi,malam.

Satu lagi yang saya perhatikan adalah sungai Sarawak.Semasa saya berjalan di tepi sungai Sarawak, saya telah ternampak seseorang mendayung sampan.Orang itu telah memungut sampah-sampah yang mengalir di Sungai Sarawak.Anda boleh lihat sendiri di sungai Sarawak yang agak bersih dari sampah sarap.
Perbandingan ini saya buat dengan Sungai Klang dan Gombak di Kuala Lumpur.Tak adakah pihak berkuasa tempatan yang memantau sungai-sungai ini? padahalah sungai ini terletak di ibu negara malaysia.Tidakkah kita malu dengan sikap pengotor rakyat malaysia yang suka membuang sampah ke sungai.Apakah agaknya pelancong-pelancong asing akan memberitahu rakan-rakan mereka tentang sungai-sungai di Malaysia.Kesemua persoalan itu hanya kita yang mengetahui jawapannya.

Sabtu, 25 September 2010

Presentation Gangguan Seksual Di Tempat Kerja

video
Presentation bertajuk Gangguan Seksual Di Tempat Kerja ini telah di sampaikan oleh kumpulan Bangka yang disertai oleh saya,Azmi Hussin,Mohd Tarmizi dan Mohd Yuswardi di Pusat Cawangan Space UTM di Kota Bharu baru-baru ini.Ia telah di perhatikan oleh pensyarah UTM dalam bidang psikologi iaitu Dr Ishak B Mad Shah.

Jumaat, 24 September 2010

Rezeki Di Mulut, Di Buang Akhirnya



 Amat kecewa sekali, itulah perkataan yang diluahkan oleh rata-rata penyokong Kelantan apabila terpaksa berkongsi mata selepas terikat tiga sama ketika perlawanan menentang KL Plus di Stadium Sultan Muhammad -IV Kota Bharu tempoh hari.

Aksi lemah seawal babak pertama dengan kesilapan pertahanan Kelantan S.Subramaniam di hukum dengan jaringan pasukan pelawat untuk mendahului pasukan Kelantan 0-1.Selepas kesilapan itu,Jurulatih Kelantan menukarkan Subra dengan menggantikan Rizal Fahmi setelah pemainan Subra sungguh mengecewakan.

Sebelum permainan tamat di separuh masa pertama, Kelantan di hadiah sepakan penalti setelah bola terkena tangan pemain pertahanan KL Plus.Nor Sharul Idlan Talaha telah mengambil sepakan itu namun berjaya diselamatkan oleh penjaga gol KL Plus.Tidak sampai seminit, Kelantan di berikan sepakan percuma 30 meter dari kotak penalti.Detik itu lah Indra Putra berjaya menjaringkan gol penyamaan kelantan 1-1.

CATATAN PERTAMA

Catatan yang akan di tulis hari ini atau lepas ini tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati.Ia nya hanya berdasarkan apa yang di rasa dan apa yang di perkatakan oleh hati ini.Jikalau ada selepas ini yang merasakan ia berbentuk fitnah,cacian atau perkara yang tidak benar maka di sini saya memohon maaf kerana penulisan ini lebih kepada diari simpanan peribadi diri saya.