Khamis, 21 Oktober 2010

Tengku Muhammad Faiz,Tengku Makhota Kelantan yang baru



Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V, berkenan mengurniakan gelaran dan melantik adinda baginda, Tengku Muhammad Faiz Petra Ibni Sultan Ismail Petra, 36, sebagai Tengku Mahkota Kelantan yang baru

Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan yang juga Setiausaha Majlis Perajaan Negeri (MPN), Datuk Mohd Aiseri Alias, berkata pengurniaan gelaran Tengku Mahkota kepada Tengku Muhammad Faiz Petra itu berlangsung di Dewan Besar Istana Negeri, di sini.


Tengku Muhammad Faiz Petra diputerakan pada 20 Januari 1974 di Kota Bharu ialah anakanda kedua Sultan Ismail Petra dan Raja Perempuan Tengku Anis Tengku Abdul Hamid. 

Kekanda Muhammad Faiz Petra ialah Sultan Muhammad V  yang kini Sultan Kelantan Ke-29 dan dua adindanya Tengku Muhammad Fakhry Petra dan Tengku Amalin A'Ishah Putri. 

Mengulas lanjut, Mohd Aiseri berkata, sebelum keputusan dibuat , 15 ahli MPN bersidang pada jam 9 pagi di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri bagi memenuhi kehendak Perkara 14 dan Perkara 27 Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan (Bahagian Kedua).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan