Rabu, 6 Julai 2011

Bola Sepak Kelantan Terus Catat Sejarah



Sekali lagi pasukan bola sepak  Kelantan mencatat sejarah apabila dinobatkan selaku juara Liga Super 2011 setelah mengalahkan Sabah 2-1 pada perlawanan terakhir di Likas.Dengan kemenangan ini, Kelantan mengumpul 56 mata mengatasi Terengganu dengan 53 mata dan Selangor 52 mata.

Gol-gol Kelantan telah dihasilkan oleh penyerang berbisa masa kini iaitu Norshahrul Idlan Talaha.Lebih manis lagi kalau Norshahrul dinobatkan selaku pemenang Kasut Emas 2011.Bagaimana pun Norshahrul terlepas menjadi penjaring terbanyak liga apabila Abd Hadi Yahya telah menghasilkan 4 gol ketika membantu Terengganu menewaskan Felda United dengan jaringan 6-2.Abd Hadi Yahya menjaringkan 20 gol manakala Norshahrul 19 gol.

2011 adalah tahun gemilang buat pasukan bola sepak Kelantan telah memenangi Piala Sumbangsih, Piala Liga dan naib juara Piala FA.Pasukan Kelantan tidak boleh leka dengan apa yang sudah mereka perolehi sekarang kerana misi seterusnya ialah mengekalkan Piala Melaysia yang akan berlangsung tidak lama lagi.Syabas diucapkan pada Pasukan Bola Sepak Kelate.....

Ahad, 15 Mei 2011

Kapal Terbang Solar Pertama Di Dunia

Kapal terbang solar pertama yang diberi nama `Solar Impulse' sedang diuji dipangkalan udara di Switzerland.  Tujuan ujian, penerbangan ini ialah untuk membuktikan kapal terbang tersebut boleh terbang sepanjang hari dan malam dengan hanya menggunakan kuasa solar semata-mata.

Kapal terbang solar diasaskan oleh Andre Borschberg dan dipandu oleh  Bertrand Piccard. Pesawat ini  dilengkapi dengan panel solar tidak berat dari berat kereta salun mengenakan sayap pesawat Airbus A34, empat motor elektrik dengan kekuatan 10 kuasa kuda.


Rabu, 11 Mei 2011

Rasa Hilang Batu Yang Dipikul

Dah lama tak update blog ni kerana sibuk dengan kerja dan juga pelajaran.Hari ni aku rasa semua yang dipikul selama beberapa minggu hilang seperti membuang batu besar yang ada atas kepala.Tapi mungkin ini hanya sementara kerana perjalanan hidup masih panjang.

Dalam tiga minggu ni sibuk dengan peperiksaan.Semester ini aku mengambil subjek Sistem Elektronik,Statistik dan Teknologi Elektrik.Sistem Elektronik tak lah berapa susah kerana adalah sedikit tip-tip dari Doktor iaitu pensyarah yang mengajar.Statistik dan juga Teknologi Elektrik yang menjadi masalah kerana semuanya kena belajar disebabkan tiada tips.Disaat akhir subjek Statistik dapat juga aku cover tapi Teknologi Elektrik,sampai final exam tak boleh buat.

Belajar secara part time macam aku, inilah cabarannya.Bila kena cover semua bab dan nak ingat semua step pengiraan dah jadi buntu.Apa tidak nya,masalah kerja pun kena fikir, tiap kali nak belajar anak pulak buat hal dan banyak lagi.

Apa-apa pun semangat aku untuk terus belajar masih kuat.Dengan dorongan isteri aku harap semangat ini tidak akan hilang.Aku mahu terus mengejar segulung ijazah untuk memberi motivasi berpanjangan pada anak-anak bahawa ilmu harus dicari walau bagaimana cara sekali pun.....

Khamis, 21 April 2011

Teka-Teki hari ini

Lama tak update blog ni,jadi untuk mengisi ruang-ruang ini keluarlah satu teka-teki.Sesiapa yang sanggup untuk menjawab,silalah bagi jawapan.Soalannya berbunyi begini:-

Ahmad adalah seorang yang miskin tetapi teringin sangat untuk mendapatkan sepasang kasut.Harga kasut yang ingin dimiliki oleh Ahmad bernilai RM 97.00.Kerana kesian,jiran Ahmad iaitu En Ali memberi RM 50 dan En Abu memberi RM 50.Dengan adanya RM 100, Ahmad terus membeli kasut yang diidamkannya selama ni.Setelah membeli kasut,Ahmad telah menerima baki RM 3.00 dan terus membayar hutang En Ali RM 1.00, En Abu RM 1.00 dan Ahmad masih lagi ada RM 1.00.Persoalannya, Setelah Ahmad membayar hutang RM 1.00,baki hutang Ahmad pada En Ali RM 49.00 dan En Abu ialah RM 49.00.Jika dicampurkan RM 98.00 dan dicampurkan dengan duit yang masih lagi bersama Ahmad RM 1.00 sama dengan RM 99.00.Kemanakah lagi baki RM 1.00.

Selasa, 12 April 2011

Rahsia Kaabah dan No 1.618



Ini adalah satu lagi bukti menunjukkan kebesaran Allah S.W.T yang Maha Pencipta.Marilah sama-sama kita berfikir tentang kebesaranNYA.

Ahad, 3 April 2011

Gempa Bumi Di Kepulauan Fiji

Mengikut Jabatan Meteorologi Malaysia ,satu gempa bumi telah berlaku pada3/4/2011 jam 10:07 waktu tempatan berhampiran kepulaun Fiji.Gempa ini berlaku pada Latitud 17.6 S dan Longitud 178.6 B.Gegaran yang telah dicatatan berukuran 6.4 pada skala richter dan dikategori sebagai gegaran yang kuat.Jarak gempa ini berlaku ialah 322 KM Timur Laut Suva,Fiji dan 7351 KM Tenggara Kunak,Sabah. 

Siti Nurhaliza Mengandung


Dua hari lepas,aku balik ke rumah Mak  untuk mengambil anakku yang telah ditinggalkan sejak tengahhari lagi.Sewaktu berborak-borak bersama isteri dan adik,adikku telah menceritakan berita gempar yang mengatakan Siti Nurhaliza mengandung dan bakal melahirkan anak tidak lama lagi.

Terkejut ada,hairan pun ada.Apa tidaknya,kalau lah artis No 1 ini mengandung mesti dah keluar gosip dalam majalah, berita-berita hiburan,surat khabar dah sebagainya.

Aku ada bertanya adik aku, sahih kah cerita ni?

Adik aku menjawab, Ya,betul.

Darimana dapat cerita ini?,tanya aku.

Dari Amzar(anakku),kata adikku.

dan ini lah cerita sebenar.............

Siti Nurhaliza yang dimaksudkan ialah seekor kucing mak mertua aku yang mengandung dan bakal melahirkan anak tidak lama lagi.Mati-mati aku menyangka yang Dato Siti mengandung.Adik aku juga percaya apa yang telah diceritakan oleh anakku padahal ia hanya seekor kucing.

Selasa, 29 Mac 2011

Awasi dosa-dosa akibat Facebook



Sudah banyak yang telah diperkatakan tentang keburukan facebook dan mengikut data terkini, lebih dari 9 juta rakyat Malaysia memiliki akaun Facebook dan rata-rata mereka ini dalam lingkungan umur 18 - 35 tahun.Sungguh bijak dan mudah orang-orang yahudi mempengaruhi umat Islam sehinggakan kita boleh  terjebak dalam dosa tanpa kita sedari.

Khamis, 10 Mac 2011

Gigitan Cinta Boleh Mendatangkan Penyakit Jantung/Strok



Daily Mail melaporkan seorang wanita separuh lumpuh selepas mengalami serangan sakit jantung sebagai akibat gigitan asmara yang dilakukan oleh kekasihnya. Wanita yang tidak dinyatakan namanya, dimasukkan ke hospital di Auckland selepas tidak dapat menggerakkan tangan kirinya selepas kejadian itu. 

Kes itu dikatakan yang pertama seumpamanya pernah dilaporkan. 

Para doktor mengesyaki wanita itu diserang sakit jantung walau pada mulanya gagal mengesan puncanya. Mereka kemudiannya memeriksa kesan gigitan asmara pada bahagian kanan lehernya. Di bawah kesan itu, mereka menemukan punca serangan sakit jantung berkenaan. 

Gigitan asmara itu menyebabkan kerosakan pada pembuluh darah itu dan pembentukan darah beku. Darah beku itu kemudian mengalir ke jantung mangsa, menyebabkan dia mengalami strok.

Sabtu, 5 Mac 2011

Memahami Bil Elektrik Anda


  1. Kod Stesen TNB
  2. No Akaun Pengguna
  3. Deposit/Cagaran yang pengguna bayar
  4. Nama dan alamat pengguna berdaftar
  5. Kod Tarif
  6. Bayaran terakhir diterima
  7. Unit elektrik yang digunakan(Kwh)
  8. Bacaan meter lepas
  9. Bacaan meter terkini
  10. Jumlah elektrik yang digunakan(RM)
  11. Jumlah Perlu dibayar
  12. Kod bacaan meter terkini (N-normal,E-estimate,S-secial reading,F-final,A-average
  13. Tarikh bacaan meter dan bil diserahkan kepada pengguna
  14. No telefon untuk aduan(TNB careline-15454)
  15. Alamat pejabat yang berhampiran yang menyediakan bil
  16. Tarikh terakhir untuk menjelaskan bil

Petua Imam Shafei

                  




Empat Perkara menguatkan Badan
  • Memakan daging
  • Memakai Haruman/wangian
  • Kerap Mandi
  • Berpakaian dari Kapas

Empat Perkara Melemahkan Badan
  • Banyak Berkelamin (hubungan seks)
  • Selalu Cemas
  • Banyak Minum Air Semasa Makan
  • Banyak Makan Bahan Yang Masam

Empat Perkara Menajamkan Mata
  • Duduk Mengadap Kiblat
  • Bercelak Sebelum Tidur
  • Memandang yang hijau
  • Memakai Pakaian Yang Bersih
Empat Perkara Yang Merosakkan Mata
  • Memandang Najis
  • Melihat Orang dibunuh
  • Melihat Kemaluan
  • Membelakangi Kiblat
Empat Perkara Menajamkan Fikiran
  • Tidak Banyak Berbual Kosong
  • Selalu Bersugi (gosok gigi)
  • Bercakap Dengan Orang Soleh
  • Bergaul Dengan Ulama

Empat Cara Tidur
  • Tidur para Nabi-Tidur Terlentang Sambil Berfikir Tentang Kejadian Langit dan Bumi
  • Tidur Ahli Ulama-Miring ke Sebelah Kanan Untuk Mudah Terjaga Untuk Solat Malam
  • Tidur Para Raja Yang Haloba-Tidur Sebelah Kiri Untuk Mencernakan Makanan Yang Banyak Dimakan
  • Tidur Syaitan-Menelungkup/Meniarap Seperti Tidurnya Ahli Neraka

Isnin, 21 Februari 2011

Rakaman CCTV Kemalangan Di Kota Bharu

video
Kemalangan ini berlaku apabila sebuah kereta Produa Kembara yang dipandu oleh seorang wanita melanggar sebuah motosikal dan seterusnya melanggar bangunan Kamdar di Kota Bahru baru-baru ini menyebabkan penunggang motosikal maut tetapi pemandu kereta Produa Kembara itu terselamat dari ajalnya.

Ahad, 20 Februari 2011

FaceBlog

SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.
TERIMA KASIH


Edit

Rabu, 9 Februari 2011

Perkataan dan Ucapan Salam

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??
Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”
 Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,
saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;

“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata
“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…
Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”
Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!
Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.
Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

Sekian, semoga ada manfaatnya

Tafsiran Mimpi memberi salam,khatan,bersugi dan mandi

Bermimpi Bersalaman dan Mengucapkan Salam

  • Bersalaman dengan musuhnya bermakna tamatlahlah permusuhan mereka dan bermimpi musuhnya mengucapkan salam maka musuhnya itu mengajak berdamai dengannya.
  • Bermimpi memberi salam kepada orang tua yang tidak dikenalinya akan mendapat keamanan dari seksa Allah dan memberi salam pada orang tua yang dikenalinya ia akan mengahwini wanita cantik

Bermimpi berkhatan,Bersugi dan mandi
  • Bermimpi berkhatan dan melihat darah yang banyak keluar,maka mengalir lah dosa-dosa dan dia akan menjalankan sunah Rasulullah s.a.w
  • Bermimpi bersugi bererti dia berbuat baik dengan kerabatnya dan menghubungkan silaturahim dengan mereka dan jika bersugi dengan benda najis,bererti dia menyumbangkan harta yang haram untuk kebaikan.
  • Bermimpi mandi akan mendapat memenuhi hajatnya.Bermimpi mandi dan memakain pakaian baru, maka kalau dia miskin akan menjadi kaya,kalau dipenjara akan dibebaskan,sedang sakit akan sembuh,orang muflis akan bangun semula,orang yang belum menunaikan haji akan menunaikan haji,orang yang berhutang akan membayar hutangnya dan begitulah sebaliknya jika bermimpi dan memakai pakaian buruk.

Selasa, 8 Februari 2011

Tafsiran Mimpi Melihat Malaikat dan Sahabat Nabi

  • Menerima Makanan dari Jibrail a.s-Akan masuk syurga,jika melihat dalam kesedihan maka akan mendapat kesusahan dan seksaan Allah
  • Melihat Mikail a.s-Mendapat kebahagian di duania dan akhirat
  • Melihat Israfil a.s-Sedang meniup sesengkala maka akan ada yang mati
  • Melihat Malikilmaut a.s - Jika dilihat dalam keadaan marah maka dia akan mati sebelum bertaubat dan jika dalam keadaan kegembiraan maka dia akan mati syahid

sahabat nabi
  • Abu Bakar r.a-Akan menjalankan ibadat dengan baik
  • Umar r.a-Medapat kekuatan dalam menjalankan agama,adil dalam ucapan dan berbuat baik orang bawahannya
  • Usman r.a-Diberi anugerah pemalu,pemurah tetapi ramai yang khianat padanya
  • Ali bin Abu Talib-Akan mendapat ilmu,keberanian dan sifat zuhud

Tafsiran Mimpi Jumpa Para Nabi

  • Nabi Adam a.s-Dia akan menjadi pemimpin dan mempunyai kekuasaan yang luas
  • Nabi Idris a.s-Dia akandimuliakan dengan menjadikannya orang warak dan mendapat akhir hanyat yang baik
  • Nabi Nuh a.s-Dia akan panjang umur tetapi banyak dugaan
  • Nabi Hud a.s-Akan banyak rintangan dari musuhnya tetapi dia dapat mengalahkannya
  • Nabi Ibrahim a.s-Dia akan mengerjakan haji atau mendapat cabaran yang cukup berat dan ada yang mengatakan ia menandakan orang derhaka kepada ayahnya
  • Nabi Ishak a.s-Menerima banyak rintangan dari kaum kerabatnya sendiri
  • Nabi Ismail a.s-Dia akan membangunkan masjid atau mendapat ujian iman dari ayahnya sendiri
  • Nabi Ya'qub a.s-Mendapat tentangan dari anak-anaknya tetapi akhirnya mereka semua suka kepadanya
  • Nabi Yusof a.s-Akan terkena aniaya,dipenjara dan jauh dari keluarganya atau dicampakkan ke hutan
  • Nabi yunus a.s-Akan terburu-buru dalam membuat urusan
  • Nabi Syu'aib a.s-Akan menjadi buta,akan dihina,atau akan mempunyai anak perempuan
  • Nabi Musa a.s-Dia akan menghancurkan orang-orang yang memaksa dan menzaliminya
  • Nabi Ayub a.s-Akan menerima bala ke atas dirinya,hartanya,keluarganya dan anak-anaknya namun akan mengembalikannya semua,bahkan berlipat ganda.
  • Nabi Daud a.s-Dia akan menjadi raja dan mendapat kekuatan
  • Nabi Sulaiman a.s-Menjadi raja dan mendapat ilmu,kalau melihat dalam keadaan mati,dia akan mati semasa memegang jawatan itu
  • Nabi Zakaria a.s-mendapat anak yang soleh
  • Nabi Yahya a.s-Mendapat taufik dan dijadikan orang yang bertakwa
  • Nabi Isa a.s-Dia adalah lelaki yang berkat,banyak kebaikan,banyak musafir,diberi ilmu-ilmu perubatan dan ilmu lain.
  • Nabi Khaidir a.s-Akan subur tanah di kawasan itu,munculnya keamanan
  • Nabi Muhammad s.a.w-Siapa yang melihat Rasulullah maka dia telah melihat Rasulullah yang sebenar kerana syaitan tidak sanggup membuat gambaran baginda dan tidak akan masuk neraka.Jika mempunyai hutang,akan dapat menyelesaikan hutangnya,jika berpenyakit,akan sembuh.Jika melihat Rasulullah mati,akan menerima bencana besar.Jika bermimpi menziarahi kubur baginda,akan mendapat harta yang banyak.Jika melihat anak baginda,imannya adalah ikhlas dan banyak lagi......

sambungan seterusnya ialah bermimpi malaikat.......

Isnin, 7 Februari 2011

Tafsiran Mimpi


Pengalaman para nabi, semenjak nabi Adam a.s sampai junjungan nabi Muhammad s.a.w membuktikan adanya mimpi yang benar dan mimpi mereka itu menjadi kenyataan.Antara mimpi mereka adalah seperti berikut:-

  • Sebelu Hawa diciptakan, Nabi Adam a.s terlebih dahulu melihatnya dalam mimpi
  • Raja Namruz, raja yang sangat terpengaruh di jazirah Arab ketika itu,telah bermimpi akan lahirnya Ibrahim a.s
  • Nabi Ibrahim a.s telah bermimpi sebelum dipanggil oleh Tuhannya dari sebelah bukit Tur
  • Nabi Ya'qub a.s bermimpi melihat serigala mencampakkan Nabi Yusuf ke dalam perigi
  • Nabi Yusuf a.s bermimpi melihat matahri,bulan dan bintang sujud kepadanya
  • Nabi Yusuf a.s mentakwilkan mimpi dua orang kawannya di dalam penjara
  • Nabi Yusuf mentakwilkan mimpi orang yang melihat tujuh ekor lembu
  • Firaun bermimpi melihat lahirnya Nabi Musa a.s
  • Yusuf al-Najjar bermimpi tentang kelahiran Nabi Isa
  • Nabi Isa bermimpi tentang kenabiannya
  • Aminah(Ibu Nabi Muhammad s.a.w terlebih dahulu bermimpi sebelum melahirkan Nabi Muhammad s.a.w
  • Abdul Mutalib telah melihat dalam mimpinya siapa nama yang akan diberikan kepada cucunya (Rasulullah s.a.w)
  • Mimpi Nabi Muhammad tentang kenabiannya di Gua Hira
  • NabiMuhammad s.a.w bermimpi akan menakluki Mekkah sebelu berlakunya peristiwa itu
  • Dan banyak lagi mimpi yang telah ditafsirkan oleh Nabi Muhammad s.a.w

bersambung untuk mimpi-mimpi yang lebih teperinci..........

Ahad, 6 Februari 2011

Gelombang Merah atau Pahlawan Merah



Mungkin aku tak pandai sangat bercakap tentang politik tapi ada munasabah jugak kalau aku keluarkan pendapat aku sendiri.Sekarang banyak timbul isu di Kelantan melimbatkan parti memerintah (PAS) dan parti pembangkang (Barisan Nasional).Di sini suka aku melihat pada Gelombang Merah (GM) yang telah dianjurkan oleh pemuda BN baru-baru ni.Tujuan utama GM ialah merapati golongan muda supaya beralih ke pangkuan BN  untuk memastikan kejayaan BN merampas Kelantan dari tangan PAS.


Ada juga cakap-cakap mengatakan Gelombang Merah terbentuk hasil daripada kejayaan pasukan bola sepak Kelantan The Red Worrior(TRW).Kejayaan bola sepak Kelantan telah membuka mata BN bahawa mesti ada strategi dan teknik yang sesuai untuk menjinakkan pengundi Kelantan supaya memilih BN.


Seperti kejayaan pasukan bola sepak Kelantan, Tan Sri Anuar Musa adalah orang paling penting yang telah membangunkan pasukan Kelantan.dan melalui pengalaman beliau yang juga bekas ketua perhubungan umno Kelantan dan juga bekas ahli parlimen Keterah mungkin ada sesuatu yang dikongsikan bersama Datuk Pa selaku ketua perhubungan umno sekarang.


Ada juga pendapat yang mengatakan terdapat agenda terselit oleh UMNO yang cuba menawan politik Kelantan menerusi fenomena bola sepak The Read Warriors (TRW). Selain Tan Sri Annuar Musa Presiden KAFA,  Naib Ketua Pemuda Kelantan dan Ketua Pemuda UMNO Kota Bharu, Rosmadi Ismail adalah merupakan salah seorang peneraju dalam barisan kepimpinan TRW sebagai Naib Presiden KAFA. Ini jelas suatu batu lonjatan untuk menguatkan agenda UMNO menawan Kelantan melalui TRW.  


Mungkin gelombang merah ini wujud apabila mengambil kira dari sejarah negeri Terengganu.Pada masa PAS memerintah,BN telah melancarkan Gelombang Biru.Hasilnya BN telah mengambil balik Terengganu dari tangan PAS.


Apa pun aku rasa, bola sepak tidak boleh dicampur adukkan dengan politik.Bila politik menguasai bola sepak, tak lambat, cepat, bola sepak akan hancur.Kalau kita lihat liga-liga eropah, pemiliknya bukan dari ahli politik tapi ahli perniagaan sebab jika orang politik pegang bola sepak, dia hanya pandai cakap .Tapi jika orang perniagaan ia akan buat pasukan menjadi terkenal dengan kejayaan dan kekayaan.



Sabtu, 29 Januari 2011

Kelantan Juara Piala Sumbangsih 2011


Kelantan telah memulakan langkah kanan liga Malaysia apabila menjuarai  Piala Sumbangsih buat kali pertama sepanjang tempoh 26 tahun setelah mengalahkan pasukan Selangor 2 gol tanpa balas.

Agak hairan melihat aksi Selangor yang begitu hambar walaupun dibarisi ramai pemain-pemain kebangsaan.Pada kebiasaanya jika Selangor dan Kelantan berentap, kedua-dua pasukan ini akan memberi aksi yang cukup menghairahkan apabila kedua-dua pasukan sering melakukan serangan dan gerakan yang pantas tetapi tidak pada aksi ini.Mungkin situasi tertekan yang dialami oleh pasukan Selangor apabila bermain di tempat sendiri dan ingin mengekalkan status juara bertahan sehinggakan permainan pasukan Selangor agak kucar kacir.

Pasukan Kelantan telah menutup kalender bola sepak Malaysia dengan kejayaan menjulang Piala Malaysia pada tahun lepas(2010) dan memulakan dengan penuh bergaya pada tahun 2011 apabila menewaskan pasukan Selangor seterusnya menjulang Piala Sumbangsih yang akan di bawa pulang ke negeri Cik Siti Wan Kembang,Tanah Serendah Sekebun Bunga.

Jaringan Norsharul Idlan Talaha menerusi sepakan Penalti telah menaikkan semangat pasukan Kelantan ditambah pula jaringan kedua yang cantik oleh Badri Razi (Piya).Selain itu juga penjaga gawang pasukan Kelantan Khairul Fahmi Che Mat dinobatkan selaku permain terbaik perlawanan berdasarkan ketangkasan beliau menjaga gawang daripada dibolosi pihak lawan.

Walaupun dilanda pelbagai masalah disaat-saat akhir, Pasukan Kelantan masih mampu menghadiahkan kejayaan dan piala kepada seluruh penyokong dan rakyat Kelantan.Tahniah diucapkan pada Datuk M Karathu, jurulatih Kelantan yang baru walaupun 2 hari bersama pasukan Kelantan, Kelantan mampu jadi juara dan mungkin piala Sumbangsih ini adalah yang paling bermakna dan manis sepanjang menjadi jurulatih

Mengikut pepatah  Kelantan "Oghe Kelate Bako Brani, Tidak Akan Menyerah Kalah Walaupun Tertumpah Darah Menyentuh Bumi"

Ole,,,, ole,,,,,ole........Ole.....
Gomo Kelate Gomo
Gol gol Gol....

Piala Sumbangsih 2011


Piala Sumbangsih tahun 2011 akan menemukan pasukan Kelantan dan Selangor di Stadium Shah Alam malam ini.Selangor adalah pasukan yang kuat dengan dibarisi oleh pemain-pemain yang berpengalaman dan mempunyai 6 pemain kebangsaan yang membawa pulang Piala Suzuki AFF pada tahun lalu berbanding Kelantan yang hanya mempunyai 2 pemain iaitu Nor Sharul Idlan Talaha (penyerang) dan Khairul Fahmi Che Mat (penjaga gol).Beraksi buat kali pertama Piala Sumbangsih,Pasukan dan penyokong Kelantan pastinya yang paling teruja dan ingin membawa satu lagi piala ke bumi Cik Siti Wan Kembang.

Bagi penyokong Kelantan, keresahan timbul apabila 5 tonggak utama musim lalu Indra Putra,Farhan,Azizi,Akmal Rizal dan Hiruddin telah berhijrah ke pasukan lain.Mungkin dengan ketiadaan mereka disaat-saat akhir boleh menjejaskan pasukan.Namun dengan kehadiran pemain seperti Khalid Jamlus,Wan Rohaimi dan K Solay mengubati sedikit keresahan peminat.Bukan setakat itu saja, Kelantan tambah derita apabila ketua jurulatih B Sathianathan pula digantung 6 bulan gara-gara mengeluarkan kenyataan di akhbar dan terpaksa melepaskan jawatan sebagai jurulatih.

Presiden KAFA Tan Sri Anuar Musa telah mengambil pendekatan alternatif dengan menjemput Datuk M Karathu sebagai jurulatih pasukan Kelantan yang baru mengantikan B Sathianathan.Jika jurulatih tidak didaftarkan sebelum  perlawanan Kelantan dan Selangor pihak FAM boleh membatalkan perlawanan dengan alasan pasukan Kelantan tidak memenuhi syarat pertandingan.

Hanya berbekal dua hari Datuk M Karathu membimbing pasukan Kelantan, bolehkah Kelantan buat kejutan di Stadium Shah Alam nanti.Kalau mengikut rekod perlawanan persahabatan pra musim,pasukan Kelantan hanya memenagi 2 perlawanan terakhir apabila menewaskan Perlis 2-0, Pualau Pinang 4-0 dan yang lain-lain tewas termasuklah tewas kepada pasukan kerdil seperti USM.

Perlawanan malam ini diharapkan tiada insiden seperti tahun lepas apabila penyong Kelantan dan Selangor bergaduh sehinggakan membawa maut.Diharapkan pihak berkuasa seperti Polis dan FRU dapat mengawal keadaan dengan baik agar insiden seperti dulu tidak akan berulang lagi.

Selasa, 25 Januari 2011

Adakah Kiamat pada 2012









Semalam ada seorang eksekutif ada menceritakan tentang kaum maya yang sebelum ini aku sendiri pun tak tahu apakah sebenarnya kaum maya.Disebabkan tertarik dengan cerita itu,aku terus mencari sumber untuk dikongsikan bersama dengan kawan-kawan.Fakta penemuan telah ditemui Kalamnurani.com bagi menyiapkan karya 2012 Di Ambang Amargeddon.Ada 20 perkara pelik,aneh,misteri dan ada yang menceritakan tanda-tanda  akhir zaman yang ditelah diceritakan oleh Al-Quran dan Hadith.


  1. 2012 arahan Roland Emmerich bukanlah satu-satunya filem Bolkbuster yang dibikin untuk ditayangkan, masih terdapat 2 buah filem lagi dengan judul 2012 : The War For  Souls arahan Micheal Bay  (pengarah filem Transfomers) menanti atau ditangguhkan tayangannya – menjadi tanya tanya. Sementara itu ada sebuah filem 2012 dari pengarah yang sama karya Roland Emmerich Pengarah lebih dahsyat, ngeri dan suspens, dengan penampilan pelakon Will Smith (apakah ini sequel filem The Independence Day). Persoalan bila pula filem ini hendak ditayangkan atau apa kesudahan karya ini?
  2. Dalam filem 2012 Makkah tidak dipilih sebagi lokasi yang dimusnahkan. Pengarah Roland Emmerich dikecam kerana tidak berani menggambarkan kehancuran Makkah tempat suci umat Islam. Sementara tempat peribadatan Vatican digambarkan kehancurannya. Dia mendapat kritikan hebat sehingga digelar penakut.
  3. Yang benar dan hampir pasti berlaku pada 2012 adalah fenomena galaktik iaitu jajaran sistem solar kita akan selari dengan pusat galaktik cakra suria. Fenomena ini hanya berlaku pada setiap 26,000 tahun.
  4. Kaum Maya telah  mengetahui tentang fenomena ini pada tahun 600 SM lagi. Bermula dari kaum proto Maya – Olmec sehingga pada kaum Aztec. Bayangkan sebelum kebangkitan nabi Isa as, mereka telah memiliki kemahiran ilmu astronomi yang tepat?
  5. Ada sebuah Planet ke-12 yang digelar oleh Zechariah Sitchin dalam bukunya “The Twelfth Planet” atau Nibiru akan mendekati orbit bumi pada 2012. Ia dikatakan akan menghampiri bumi setelah melakukan pusingan orbit bujur.
  6. Gambaran keseluruhan kemusnahan dunia dalam filem “2012” dan filem “Knowing” (lakonan Nicholas Cage) bermula dengan kemusnahan matahari ia bertepatan dengan hadis Nabi SAW tentang tanda besar terjadinya kiamat, iaitu apabila matahari terbit dari barat.
  7. Imam Mahdi dikatakan akan muncul sekitar tahun 2012 – 2015. Banyak pendapat ini terbit dari kaum Syiah yang memang sedang menunggu Imam ke-12 mereka (tidak ada hadis sahih mengenainya).
  8. Agama dan kepercayaan purba seperti Hindu (Kali Yuga kalender), Hopi (Red Indian di Arizona), Dogon (kaum asli Afrika)  dan I Ching ( kalender purba China) turut mengandungi ramalan kemusnahan yang akan terjadi pada 2012. Apakah ia satu kebetulan?
  9. 21 Disember 2012 jatuh pada hari Jumaat. Pengarah filem 2012 Roland Emmerich sengaja memilih 21 Disember 2012 sebagai tarikh kemusnahan bertepatan dengan hadis kiamat.
  10. Tarikh sebenar berakhir era Mayan berdasarkan kitab purba kaum Maya Popol Voh adalah 22 Disember 2012 bukan 21 Disember (fakta rujukan dari Maurice Cotterell, penemuan J Erich Thompson) , kenapa memilih 21 Disember pada hari Jumaat?
  11. Munculnya The Shining One. Satu tanda tanya dari mana terbitnya ramalan kedatangan tokoh penyelamat yang diberi nama the Shinnig ones yang akan muncul bertepatan dengan kehancuran dunia 2012?
  12. Berlaku perubahan era transisi spiritual. Inilah thesis Barbara Hand Clow bahawa tahun 2012 akan berlaku transisi spiritual.
  13. Komuniti New Agers menanti zaman Aquarian Ages. Zaman Baru yang dijangka berlaku selepas 2012 setelah satu kemusnahan besar terjadi.
  14. Dalam filem 2012 Presiden kulit hitam adalah presiden Amerika terakhir
  15. 5 filem kemusnahan dunia sebelum 2012; adalah  Terminator (kemusnahan akibat nuclear bom), Earth Stand Still (kemusnahan disebabkan alien), War of the World (kemusnahan disebabkan alien), Knowing (kemusnahan disebabkan matahai) dan Watchers (kemusnahan akibat nuclear bom).
  16. Alien akan turun ke bumi dan berlaku first contact manusia dengan alien. Berdasarkan penafsiran corp cicrles.
  17. Sebuah negara baru akan muncul pada 2012 negara yang digelar New Jerusalem.
  18. Nostrdamus meramalkan akan berlaku perang dunia ke III.
  19. Bible code ms 85. Ada mesej tersembunyi dalam bentuk kod berada dalam Bible Hebrew. Meramalkan pembunuha Yitzahak Rabin (nama pembunuh  Amir turut ditemui dalam kod itu), komet akan menghentam bumi.
  20. Apa yang disebut dalam kitab purba Maya bukanlah kemsunahan dunia atau kiamat pada 2012, tetapi muncul zaman dan era baru pada 2012. Tarikh kiamat yang disebut dalam kitab Popol Vuh mereka adalah pada 4772.

Sabtu, 22 Januari 2011

Facebook Punca Penceraian


Aku terpanggil untuk menulis lagi tentang keburukan facebook apabila salah seorang kawan aku menceritakan ramai pasangan di Malaysia sekarang ini bercerai gara-gara facebook.Mengikut kajian,pasangan bercerai disebabkan oleh 3 faktor utama iaitu disebakan suami,disebabkan isteri dan disebabkan oleh keluarga kedua-dua belah pihak.

Penguam syarie daripada Jabatan Bantuan Guaman Kuching Mohd Zamri Abdul Hazis telah memberitahu bahawa di Kuching da satu kes dan di Bintulu ada 2 kes penceraian gara-gara facebook.Perbuatan meluahkan masalah rumah tangga di facebook dikatakan punca yang membawa masalah sehingga runtuhnya satu-satu   perkahwinan.


Aku ada satu pengalaman tentang perkara ini,apabila seorang yang aku panggil 'A' telah meluahkan perasaannya melalui facebook walaupun sudah mempunyai seorang isteri dan 6 orang anak.Cerita ini bermula apabila si 'A' ini meminta anaknya membuka akaun facebook dengan alasan ingin mencari kenalan lama tetapi dalam senyap si 'A' ini ada menjalinkan hubungan maya dan ingin berkahwin padahal mereka berdua ini tak pernah berjumpa dan tak pernah mengenali antara satu sama lain cuma berhubung melalui facebook.Apabila si isteri mengetahui yang si 'A' nak berkahwin,seperti biasalah perang dunia meletus.


Itu masalah yang berpunca kerana suami,aku berpendapat bahawa punca yang datang dari isteri juga tidak kurang hebatnya malah mungkin lebih.Ini kerana perempuan lebih emosional berbanding lelaki dan kebarangkalian untuk meluahkan masalah rumah tangga pada pihak ketiga adalah lebih tinggi.


Wahai isteri-isteri atau pun wanita-wanita di luar sana,di sini aku dedahkan hasil kajian ahli psikologi yang mengatakan bahawa orang wanita suka meluahkan masalah mereka pada orang lain terutamanya lelaki yang dianggap sebagai pendengar setia dan mengambil berat padahal mereka-mereka ini hanya ingin mengambil kesempatan ke atas wanita-wanita yang lemah.


Jangan tertipu dengan perbuatan oarang-oarang kafir di muka bumi.Sesungguhnya itu hanyalah kenikmatan sesaat, kemudian mereka akan di masukkan ke neraka Jahannam.Itulah seburuk-buruk tempat.(Surah Al Imran ayat 196-197)



Isnin, 10 Januari 2011

Facebook mungkin membawa kehancuran Umat Islam

Facebook adalah menjadi kegilaan rakyat asia terutamanya rakyat Malaysia.Tahukah anda siapakah pengasas Facebook ini.Nama sebenar pengasas Facebook ialah Mark Zuckerberg. Beliau dilahirkan pada 1984 di New York. Semasa beliau mahu membangunkan website Facebook, beliau hanya la seorang student dari Harvard University. Facebook pada masa itu hanya digunakan oleh kalangan pelajar Harvard untuk berinteraksi antara satu sama lain. Pastu, beliau mula menyebarkan Facebook kepada universiti lain. Universiti yang terawal mendapat penyebaran ni ialah Stanford, Dartmouth, Columbia, Cornell dan Yale. 


Mark Zuckerberg telah menjadi jutawan paling muda didunia dengan pendapatan 1.5 billion.Apa yang hendak aku kongsikan di sini ialah facebook mungkin membawa kehancuran untuk umat Islam terutamanya rakyat Malaysia


Tidak salah bagi kita menggunakan teknologi dan mencontohi asas untuk berjaya yang telah Mark Zuckerberg tampilkan cuma aku merasakan tanpa disedari kita telah menyokong kaum kafir ini.Memang dah motif orang kafir dari dulu untuk menyesatkan orang-orang Islam.Mana tidak nya,apa yang aku perhatikan setiap lapisan masyarakat yang taksub dengan facebook tidak kira kanak-kanak,remaja terutamanya,orang dewasa malah orang-orang tua asyik dengan penggunaan facebook sehinggakan lalai dengan tuntutan agama.


Walaupun azan kedengaran sehinggalah azan lain kedengaran, mereka ini asyik lagi dengan facebook.Bagi kanak-kanak dan remaja yang masih bersekolah tidak lagi menghiraukan tentang pelajaran.Bagi golongan dewasa,makan minum dan anak-anak tak terjaga malahan ditempat kerja pun mereka asyik dengan facebook.Agak-agak anda, mereka ini orang yang berkualiti atau tidak semasa bekerja?.Ada juga mengambil kesempatan untuk menipu dan paling dasyat menjual tubuh(pelacur)dalam laman ini.Anda cuba perhatikan orang-orang yang ada facebook atau anda sendiri yang ada sesawan ini,betul tak apa yang saya katakan.Kalau anda bukan seorang yang taksub mungkin anda tidak bersetuju.


Tidak semua facebook ini menjadikan kita seperti apa yang saya katakan tadi,facebook adalah satu tempat yang mudah dan percuma untuk kita perkembangkan perniagaan,mencari kenalan lama dan sebagainya.Cuma kita mencorakkan nya sama ada ia satu keperluan atau kecelakaan bagi umat Islam.Mari kita menegakkan Islam dan hapuskan Israel...

Selasa, 4 Januari 2011

Tahun 2011

Tibanya tahun 2011 ramai orang telah tetapkan impian dan matlamat masing-masing dalam mencari kejayaan,kesenangan,kepuasaan dalam hidup.Begitu juga aku,matlamat tahun 2011 ini diharapkan dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin agar dapat dicapai.

Matlamat 1- Menjadi orang lebih yang dekat dengan Allah.Aku memohon pada Allah setiap masa supaya diteguhkan iman dan dikuatkan semangat agar solat 5 waktu yang wajib dapat dilaksanakan secara berjemaah dan solat yang sempurna.

Matlamat 2-Pendapatan perniagaan 2 kali ganda dari tahun 2010

Matlamat 3-Mendapat 3.00 ke atas dalam pembelajaran.

Setiap matlamat dapat dilaksanakan dan dicapai sekiranya semangat berterusan untuk memenuhi matlamat.Kebiasaannya yang lepas-lepas,matlamat tidak dapat dipenuhi sebaik mungkin kerana pada awal tahun saja matlamat ditetapkan tapi bila 2-3 minggu semangat untuk memenuhi matlamat hilang begitu saja.Jadi perkara ini perlu diatasi dengan memberi motivasi pada diri sendiri setiap hari.