Jumaat, 3 Disember 2010

Belajar Oh Belajar

Lebih kurang 2 minggu tak dapat update blog ni kerana sibuk menghadapi peperiksaan. Semester ni aku telah mengambil tiga kertas iaitu Matematik Kejuruteraan,Perinsip Perhubungan dan Elektrostatik dengan 9 jam kreadit semuanya.

Wah, semester ni amat mencabar bagi aku kerana subjek-subjek yang di ambil boleh diketegorikan sebagai 'KILLER'.Budak-budak perdana yang belajar kat UTM pun pening dengan subjek-subjek ni, apatah pulak aku yang belajar secara part time.Kena belajar,kena kerja,melayan kerenah anak-anak dan banyak lagi masalah.Kadang-kadang isteri pun tak faham sebab nampak macam aku tak ambil peduli tentang keluarga padahal hingga nak tidur pun memikirkan semua ni.Ini lah cabaran yang terpaksa aku dan mungkin orang lain yang belajar secara part time harus hadapi demi mengejar cita-cita untuk mengubah nasib aku dan keluarga pada tahap yang paling dihormati dan disanjungi.

Pada aku,contoh terbaik untuk anak-anak supaya belajar dengan rajin dan tekun adalah dengan aku dulu belajar ke tahap paling maksimun.Jadi tiada alasan lah bagi mereka untuk tidak belajar kerana ayah mereka sendiri  telah berusaha untuk belajar demi masa depan.

Sekarang ni pun kalau kita tengok, tahap pelajaran telah meningkat.Kalau dulu dengan SRP dan SPM pun dah dapat kerja tapi sekarang orang yang ada Diploma belambak sampai orang ada Ijazah pun susah nak dapat kerja.Kalau dulu orang yang ada ijazah 1-2 orang aje bagi satu kampung tapi sekarang setiap rumah sekurang-kurangnya 1 orang yang mempunyai Ijazah.Jadi tidak hairan lah kalau sekarang susah nak dapat kerja yang kita impikan.

Kesimpulannya bagi aku, kalau ada peluang dan ruang baik kita cari ilmu sebanyak mungkin supaya kita tidak lagi ketinggalan.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan