Ahad, 14 November 2010

Hantu dan Pelajar Baru Balik Dari Amerika

Kisah ini telah diceritakan oleh bapa saudara aku, seorang bapa yang nazak hendak mati tetapi dengan adanya peliharaan (Hantu) menyebabkan bapa kepada pelajar yang baru balik dari Amerika ini tak mati-mati jugak.

Pelajar ini mempunyai 3 orang adik-beradik dan beliau adalah anak yang bongsu.Perbincangan telah dilakukan oleh ketiga-tiga adik-beradik ini untuk memutuskan siapakah yang sanggup menerima saka daripada ayah mereka.Kedua-dua abang pelajar ini meminta supaya dia menerima saka itu kerana ayah telah banyak menghabiskan wang dan harta kerana menghantar dia ke luar negara.Bagi membalas jasa baik ayah selama ini,pelajar itu sanggup menerima saka dari ayahnya dan tidak lama selepas itu ayah mereka meninggal dengan aman.

Selang beberapa hari, semasa pelajar ini hendak mandi datang lah hantu kepadanya dan berkata

"kau dah sanggup menerima aku jadi aku hendak bersama kamu sekarang".

Pelajar ini kebinggungan kerana secara tiba-tiba hantu ini datang dan dia berkata

"Kau hendak bersama aku boleh tetapi kau mesti memenuhi satu syarat".

Hantu berkata

"Aku boleh buat apa saja asalkan aku boleh bersama kamu".

Pelajar ini memikirkan apakah syarat yang hendak diberikan kepada hantu itu kerana hantu itu datang secara tiba-tiba dan tercetus lah satu idea.Dia telah menyelak kain tuala yang dipakainya nya dan mencabut seurat bulu kemaluan dan berkata kepada hantu itu

"Kau luruskan dulu bulu ini dan barulah kau boleh datang balik, selagi bulu ini tak lurus,kau jangan datang sini".

Hantu bersetuju.Hantu ini telah buat dengan banyak cara untuk melurukan bulu ini termasuklah strika,letak bawah bantal,mengusap dengan air,rebonding dan banyak lagi.Setelah 3 bulan cubaan meluruskan bulu,akhirnya hantu itu berjaya dan terus pergi berjumpa pelajar itu.

"Aku telah berjaya meluruskan bulu engkau jadi aku bolehlah bersama kau",kata hantu.

Kata pelajar

"Bagus kau telah menyempurnakan syarat itu tetapi kau belum lagi  100% memenuhi syarat".

Pelajar itu terus menyelak kain pelikat yang dipakainya dan berkata

"Tegok ni,banyak lagi bulu yang harus kau luruskan".

Bila melihat bulu yang banyak itu, hantu dah tak sanggup lagi kerana seurat bulu kemaluan pelajar itu pun dah 3 bulan untuk diluruskan inikan pula beribu-beribu bulu.Bayangkan berapa lama hantu itu hendak meluruskannya.

Hantu berkata"Daripada meluruskan bulu yang mengambil masa 3 bulan dan boleh mati akibat kelaparan,lebih baik aku mencari tuan yang lain".Lalu hantu itu pergi buat selamanya.

Abang-abang pelajar itu hairan macam tak ada apa-apa yang belaku pada adik mereka walaupun sanggup menerima saka dari ayah lalu mereka bertanya

"Bagaimana kau menguruskan hantu itu?,jawab pelajar"Aku belajar tinggi-tinggi sampai ke Amerika,takkan hantu sekor tak boleh nak settle".

Tiada ulasan:

Catat Komen